Saturday, October 23, 2010

Peralatan Canggih Teknologi Dan Inovasi






1.Hello Tag

Tag ini direkabentuk sesuai untuk warga tua dan golongan kurang upaya.Selalunya ,tanda harga yang terdapat dipasaraya terlalu kecil dan sukar untuk dibaca terutama oleh warga tua ketika mereka membeli belah. Dengan menggunakan inovasi system FRID,maklumkat barang seperti, harga, saiz dapat diketahui melalui sistem suara yang keluar apabila punat suara ditekan.



2.Koolhaus Tap
Paip air khas ini direkabentuk supaya dapat mengetahui jumlah air yang digunakan sepanjang hari. Ciptaan ini dapat mengurangkan pembaziran air daripada setiap peralatan yang terdapat di dalam bilik air  dengan meminimumkan penggunaan air. Ia berfungsi seperti computer dengan menyimpan segala data penggunaan air sepanjang hari. Segala data tentang penggunaan air terdapat di skrin LCD di kepala paip. Ia juga menggunakan sinar inframerah untuk memberhentikan titisan akhir air yang keluar secara cekap dan efisyen.



3.Fireguard Robot
Robot ini dicipta khas untuk membantu di dalam situsi kebakaran. Ia dapat melenyapkan api kebakaran dan asap kebakaran yang bertoksidyang dapat melindungi mangsa kebakaran daripada   kemalangan yang berlaku ketika kebaran seperti luka melecur dan lain lain. Ia memiliki sensor, kamera dan boleh menerima frekuensi radio daripada pengendali utama supaya ia dapat menerima arahan dengan mudah.



 4.Butl-R-Bot

Untuk membantu tugas-tugas di dapur,butl-r-bot telah dirancang dengan AI responsif dan teknologi canggih yang memaparkan lengan humanistik, sensor yang canggih, kamera, susunan kipas dengan kemampuan gerakan, dan dilengkapi dengan aksesori canggih yang lain. Hal ini membolehkan ciptaan ini bekerja secara dan boleh menyiapkan makanan, menerima perintah dan mengumpulkan makanan, bahkan boleh berinteraksi dengan peralatan-peralatan dapur.


  

5.Clean Closet. Bersihkan Almari oleh Micheal Edenius
Almari yang canggih ini dapat mengesan segalan kotoran yang melekat di pakaian dan sekaligus membersihkannya melalui kaedah teknologi molecular di mana ia dapat menghilangkan kotoran dan bau busuk daripada pakaian secara cepat dan berkesan


RUJUKAN








  










No comments:

Post a Comment